تبلیغات

تبیین کده - آیا نظام عالم نظام حق است ؟

تبیین کده؛ جایی برای گفتگو ، تعقل و تصمیم درست

شبهه,پرسش و پاسخ,انقلاب,اسلام,ایران,تبیین,شیعه,سنی,

شعر,کاشمر,محمدرضامحمدزاده,انصارالله,تحلیل,دانشجو,

آمریکا,بیداری اسلامی,سوریه,عراق,فلسطین,یمن,حزب الله

چرا انقلاب کردیم؟

چرا دین داشته باشم ؟ ؟

جشن هسته ای ؟

اگر اسلام دین حق و قرآن کتاب کاملی است، پس چرا مسلمانان در همه جای دنیا بدبخت و گرفتار و کفار (به ویژه در اروپا و آمریکا) بسیار پیشرفته تر و متمدن تر از مسلمانان هستند؟!

دلایل اثبات امام زمان

منافات ولایت فقیه با مردم سالاری...

در باره ی پاسور(ورق بازی) - فواید و مضرات

جلوگیری از استمنا(خودارضایی یا جلق زدن)

استمنا(جلق زدن)و دیدن عکس های تحریک کننده

New Page 2

اینجا مکانی است برای درد دل، گفتگو، تعقل و گرفتن تصمیمی درست !

آیا نظام عالم نظام حق است ؟
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 ساعت 12:04 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست محمدرضا محمدزاده | ( نظرات )

حق و باطل در جهان هستی

آیا نظام عالم نظام حق است ؟ نظام راستین است ؟ نظامی است آنچنان كه‏ باید باشد ؟ آیا هر چیزی در این نظام كلی در جای خود قرار دارد ؟ یا نه ، نظام باطل است ؟ در عالم هستی باطل راه دارد ؟ چیزهائی هست كه نباید باشد ؟ كل نظام پوچ و بی‏هدف و بی‏غایت است ؟ در برابر این پرسشها و نظایر آن اندیشمندان و متفكران چندسته شده اند : عده ای نظر اول را برگزیده اند و برخی نظر دوم را ، و گروهی دیگر به نظری متفاوت با هر دو دسته قبلی معتقد شده اند بعضی‏ فیلسوفان و از آن جمله اكثر مادیین نسبت به جهان ( و نیز نسبت به انسان‏( بدبین بوده اند و جهان را در مجموع خود یك امر نبایستی و نامطلوب و كور و كر و بی‏هدف می‏دانسته اند در مقابل ، الهیون و مكاتب الهی و خصوصا اسلام بطور قاطع و صریح خلقت عالم را بر حق می‏دانند و آن را عین خیر و نیكی و حسن می‏شمارند و برآنند كه هیچ كاستی و زیادتی در آن راه ندارد و باطل و لغو و بازیچه نیست ، و هیچ امر نبایستی در نظام جهان هستی وجود ندارد : « الذی احسن كل شی‏ء خلقه (1) ، ربنا الذی اعطی كل شی‏ء خلقه »(2)

:پروردگار ما خلقت هر چیز را نیكو ساخت ، وهرآنچه لازمه خلقتش بود به او عطا كرد ...

نظریه سومین گروه این است كه جهان و انسانتركیبی است از خیر و شر ، نیمی مطلوب و نیمی نامطلوب است ، نیمی بایستنی و نیمی نبایستنی‏ است ما دوگانگی را در جهان می‏بینیم در این عالم ، خیر و شر ، حق و باطل‏ ، نقص و كمال ، مرض و سلامت ، مرگ و حیات ، بی‏نظمی و نظم ، ظلم و عدل‏ ، فساد و صلاح ، خرابی و آبادانی زیاد به چشم می‏خورد این دوگانگی نشانه‏ این است كه در مبدأ و منشأ هستی دوگانگی وجود دارد ، زیرا امكان ندارد كه در آن واحد همه عالم از یك مبدأ و یك اصل ریشه گرفته باشد ، و در عین حال اختلاف و دوگانگی در آن وجود داشته باشد فكر ثنویت و دوگانگی‏ پرستی كه در ایران باستان رواج داشته ، از اینجا ناشی شده است كه برای جهان دو مبدأ قائل شده اند : مبدأ خیر و نور و خوبی ، و مبدأ شر و ظلمت و بدی ، و معتقد شدند كه سپاهیان و نیروهای این دو مبدأ یعنی سپاهیان یزدان و سپاهیان اهریمن همواره با یكدیگر در نبرد و ستیزند گرچه نوید دادند كه‏ بالاخره در پایان جهان سپاهیان خیر و نور بر سپاهیان شر و ظلمت پیروز خواهند شد ، سپاه شر و ظلمت شكست خواهد خورد و سپاه خیر و نور باقی‏ خواهد ماند . گرچه بحث خیر و شر را در كتاب " عدل الهی " به تفصیل شرح داده ایم‏ ، اما در اینجا نیز به مناسبت اشاره ای به آن می‏كنیم . در حكمت الهی اصالت در هستی با حق است ، با خیر است ، با حسن و كمال و زیبائی است ، باطلها ، شرور ، نقصها و زشتیها در نهایت امر و در تحلیل نهائی به نیستی‏ها منتهی می‏شوند ، نه به هستی‏ها شر از آن جهت كه‏ هست شر نیست ، بلكه از آن جهت كه منشأ نیستی درشی‏ء دیگری می‏شود شر است شرور ، ضرورتهائی هستند كه لازمه هستی خیرها و حق ها و به صورت یك‏ سلسله لوازم ذاتی لاینفك می‏باشند كه اصالت ندارند و در مقام مقایسه با حق ها و خیرها به منزله " نمود " هایی در مقابل " بود " ها هستند كه‏ اگر آن بودها بخواهند باشند این نمودها هم قهرا باید باشند . مسئله اصلی ، مسئله پیدایش ماهیت است كه به تبع وجود پدید می‏آیدهستی مطلق ، خیر محض است كه هیچ شر و نقص و زشتی در آن راه ندارد در این مرتبه از هستی كه مرتبه ذات حق است ، نه ماهیت در كار است و نه‏ نیستی اما مخلوقات الهی كه از او وجودیافته اند ضعفوجودی دارند ، چرا كه لازمه فعل بودن یك فعل ، تاخیر از فاعل است و جز خدا كه فاعل عالی الاطلاق است ، همه مخلوقات فعل او محسوب می‏شوند و لذا ضعف و نقص دارند لازمه فعل بودن ، ماهیت داشتن‏ است و همین طور فعل فعل یك درجه از او نازل تر است به این ترتیب‏ نیستی در عین اینكه اصالت ندارد در هستی راه پیدا می‏كند تا می‏رسیم به‏ عالم طبیعت یا ناسوت كه ازنظر حكمای الهی ضعیف ترین و ناقص ترین‏ عوالم وجود است ، در اینجا نشانه های ضعف وجود كه به یك اعتبار نشانه‏ های ماهیت و نیستی است ، بیشتر پدیدار می‏شود پس شر و باطل در عین حال‏ كه اصالت ندارد و از سنخ وجود نیست ، از لوازملاینفك درجات پائین‏ هستی است . به این ترتیب نظام هستی را اگر از آن جهت كه هستی است نظر كنیم ، باطل و ماهیت و نیستی در آن راه ندارد ، از بالا كه نگاه كنیم نور است ، اما از پائین كه نگاه كنیم سایه می‏بینیم ، سایه یك جسم لازمه جسم است كه‏ در عین اینكه اصالت ندارد ( و هر چه هست نور است ) ، اما به واسطه آن‏ جسم برای ذهن ما نمود پیدا می‏كند ، سایه چیزی نیست جز نبودن نور در یك‏ محدوده ، و بودن نور در اطراف آن . حكمت الهی همه چیز را در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه می‏كند ، می‏گوید ظهرالوجود بسم الله الرحمن الرحیم یعنی هستی به نام الله رحمان و رحیم به‏ ظهور می‏رسد و از یك دید خیلی عالی ، عالم جز الله و رحمانیت الله و رحیمیت الله چیز دیگری نیست تصور این معنا مشكل است اما خیلی عالی و لطیف است و اگر انسان این نكته را درك كرد بسیاری از مسائل برای او حل‏ می‏شود در این بینش ،عالم دو چهره دارد :چهره از اوئی و چهره به سوی اوئی ، چهره از اوئی‏ رحمانیت خداست و چهره به سوی اوئی رحیمیت خدا سایر اسماء الهی ، اسمهای تبعی هستند ، درجه دوم و سوم اند خداوند ،جبار و منتقم هم هست ، اما اصالت از رحمانیت و رحیمیت خداست صفات دیگر در واقع از این‏ اسماء ناشی می‏شوند حتی قهر هم از لطف ناشی می‏شود ، آن اصالتی كه لطف‏ دارد ، قهر ندارد دید توحیدی نمی‏تواند غیر از این باشد ، دید واقعی فلسفی‏ هم همین است و هستی شناسی واقعی غیر از این نیست .

پاورقی

 -1 سوره سجده ، آیه . 7

 -2 سوره طه ، آیه . 50 

برگرفته شده از کتاب  حق و باطل متفكر شهید استاد مرتضی مطهری


مرتبط با: تبیین شبهات ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
آخرین مطالب
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :